Skriva enligt genre. Skriftspråk. Ta instruktioner. Använda skiljetecken. Specifika ord. meningsbyggnad. Gestaltning. Införliva frågan i svaret. Stava. Mottagaranpassa.
Tala - Förmågan att kommunicera muntligt. Vad innebär det? Jo, att:
Vänta på sin tur. Ögonkontakt. Redogöra inför kamrater. Kroppsspråk. Argumentera. Diskutera. Resonera. Bygga vidare på vad kompisen innan sa. Ställa relevanta frågor. Summera vad som sagts. Lyssna. Lyfta egna/nya perspektiv. Vänta på sin tur
Läsa - Förmågan att läsa skönlitteratur och andra texttyper för att sedan analysera texterna. Vad innebär det? Jo, att:
Reflektera. Problematisera. Resonera. Motivera. Värdera
Analysera - värdera, problematisera, reflektera över texter i Litteratur, tidningar, hemsidor, bilder, filmer, och muntligt berättande. Problematisera genom att ställa frågor. Våga vara nyfiken och ifrågasättande.
Förhålla sig källkritisk - kritiskt ifrågasätta källors trovärdighet och vara medveten om vikten av att kolla källan. Att gilla källan och vara nyfiken på den är också något eleverna måste få öva sig i.
Metareflektion - Att kunna reflektera över sitt eget lärande. Vad har jag lärt mig? Vilken förmåga vill jag öva mer på och utveckla? kamratrespons, Vilka strategier ska jag använda för att utvecklas? Ta respons och omarbeta texter, Reflektera över hur/när jag lär, Använda strategier för att utveckla och utvecklas.
Bry sig - Om sin skola, sina vänner och om sig själv. Ansvar. Skolans värdegrund.
Lyssna - Till kamrater, till lärare och till sig själv. Att öva sig i förmågan att lyssna aktivt.
Gemensamt för alla ämnena är de så kallade Big Five. Förmågor som inte bara finns i svenskämnet utan även i de andra ämnena i skolan.
De fem viktigaste förmågorna i styrdokumenten.
Analysförmåga
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
Kommunikativ förmåga
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa
Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.
Förmåga att hantera information
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.