Ungdomsklassiker 8B

Ungdomsklassiker

Under ett par veckor kommer ni att få arbeta tillsammans med en kompis med ungdomsklassiker. Ni kommer att få en tilldelad författare som ni skall skriva ett författarporträtt om. Författarporträttet ska även redovisas. Utöver detta skall ni även enskilt läsa en ungdomsklassiker och skriva en recension. Vi kommer även att avsluta hela klassikerarbetet med att klassiker på film.

Nu gäller det att ta reda på så mycket som möjligt om din tilldelade författare. Använd dig av olika källor. Jag kommer att stå för viss information om författarna, men det krävs även att ni själva söker egen information. Ta hjälp av biblioteket och Internet! Var källkritiska och tro inte på allt som står på Internet. Det ni tar reda på skall redovisas både muntligt och skriftligt.  I den skriftliga delen skall ni sätta ihop ert arbete i valfri form. (power point, planch, film).  Arbetet skall vara fint utformat med bilder och givetvis en källförteckning över använda källor. Ni måste minst ha använt tre källor i ert arbete. Det som måste finnas med är:

  • Levnadshistoria (Författarens namn, levnadsår, bakgrund, familj, ursprung, yrke, nationalitet etc.)
·        Kända verk (handling)
·        Vad har författaren betytt för litteraturen?
·        Vad kännetecknar författarens berättarstil?
·        Eventuella utmärkelser
·        Vad ni anser om författaren och de du känner till om hans/hennes verk
·        Hur har författaren påverkats av den tid han levde i?
·        Annat som kan vara intressant att förmedla om författaren



Arbete skall vara klart Onsdag vecka 47 och redovisas muntligt. Recensionen på boken ska skrivas under lektionerna vecka Onsdag vecka 46. Uppgifterna till den kommer veckan innan.

Förmågor som kommer att bedömas:

Författarporträttet:
  • Förmågan att läsa och analysera
  • Förmågan att kommunicera muntligt
  • Förmågan att lyssna
  • Förmågan att kritiskt granska källor
  • Kamratrespons
Bokrecension:
  • Förmågan att kommunicera skriftligt
  • Förmågan att läsa och analysera
  • Förmågan att metareflektera

Hur du skriver en bokrecension 
Upplägg i en bokrecension:
- Inledning
Presentera bokens titel och författarens namn. Om boken har ett huvudtema kan det presenteras här. Du kan också ta upp verkets genre: roman, lyrik, saga, fabel, drama eller novell. Dessa kan man dela upp vidare. En roman kan t.ex. ha underavdelningar: detektivroman, äventyrsroman, kärleksroman, historisk roman osv.
- Handling
Redogör för bokens innehåll, men koncentrera dig på det väsentliga i handlingen.( denna del ska inte vara för lång, utan lägg krutet på din analys)
- Karaktärer
Välj ut det viktigaste huvudpersonerna och ge en bild av dem. Hur utvecklas de under berättelsens gång? Vad tycker ? Varför tycker du som du gör?
- Samhälle
Hur skildrar författaren samhället och tiden där romanen utspelar sig? Berätta och ge exempel på beskrivningar och gestaltningar från boken. När tillkom verket?
- Form
Beskriv författarens språk: använder han eller hon enkla meningar med vardagliga ord eller komplicerade meningar med långa, ovanliga ord osv.? Äldre svenska? Ge exempel från texten för att förtydliga vad du tycker.
- Budskap
Berätta vad författaren vill förmedla med sin berättelse? Ge din egen uppfattning och ge några exempel ur verket!
-Diskussion och omdöme

Avsluta recensionen med en diskussion och ditt personliga omdöme. Lyckas författaren med det han eller hon vill? Har verket något att ge oss i dag? Är boken läsvärd? Kan du rekommendera den för andra läsare? Vad är bra och dåligt och varför? Motivera varför du tycker så som du gör!


Tänk på att vi inte har några läxor under denna period. Du får själv ansvara för att ha läst ut boken och gjort ert författarporträtt. Använd lektionstiden väl!!

Planering:
V.           Ons                              Fre                                              Hemarbete
42
Avslutning på känslotema/arbete inför utvecklingssamtal
Ingen lektion
Läsa bok
43
Introduktion
Skriva om författaren
Skriva planering
Skriva om författaren/ Film om källkritik
Läsa bok
45
Skriva om författaren
Skriva om författaren
Läsa bok
46
Boken utläst/ skriva recension
Skriva recension
Öva på redovisning
47
Redovisning
Redovisning

48
Se på Film