Kulor i våra hjärtan 7b och 8b

Under ett par veckor kommer vi svenskan att arbeta med projektet kulor i våra hjärtan. Vi kommer att utgå från boken "kulor i hjärtat" av Cilla Nauman i vårt arbete. Utifrån bokens olika kapitel kommer eleverna att få uppleva olika känslor.


 Tillsammans och enskilt kommer vi att defineriera vad rädsla, lycka, svek och ånger är för något och vad som är specifikt för denna känsla. I projektet kommer eleverna att få träna på förmågan att gestalta, ge respons, samtala och processkriva. Hela arbetet kommer avslutad med att varje elev ska sätta ihop text, ljud och bild till en film.




Skrivuppgift om rädsla.

Varje elev ska definiera känslan rädsla och skriva en text om detta. I texten ska de även skriva gestaltande om en händelse när de känt känslan, rädsla. För att få stöd i sitt skrivande kan eleverna utgå och från inspiration från frågorna ovan.


Skrivuppgift om lycka

Klasserna fortsätter projektet "kulor i våra hjärtan" med att läsa och skriva om känslan lycka. Vad är lycka för dig? Hur känns det när man är lycklig? Eleverna skriver en berättande text där känslan lycka ska gestaltas. Efter det kommer eleverna att skriva om sina texter i form av en Mikronovell.

Vad är en Mikronovell - Flash Fiction?

Titta på filmen nedan som Malin har gjort för att få veta hur man gör.



 Skrivuppgift om känslan ånger

Efter att eleverna har skrivit om känslorna rädsla och lycka fortsätter vi med ytterligare en känsla, nämligen ånger. Tillsammans i klasserna läser vi ett kapitel ur boken "Kulor i hjärtat" som handlar om Tom och hur han känner ånger över hur han och klassen har behandlat en klasskompis. Eleverna samtalar sedan i grupper om texten och om känslan som gestaltas. Efter det ska eleverna skriva ett brev till någon och be om ursäkt för något som dom ångrar att de gjort.

För att eleverna ska utveckla det de skrivit kommer vi denna gång att arbeta med kamratrespons. Eleverna utgår från dessa punkter när de läser och ger feedback på varandras texter:


 Läsa och skriva om Svek

Klasserna fortsätter att läsa om och skriva om den sista känslan, svek. Vi läser kapitlet skitgubben ur boken ”Kulor i hjärtat” och diskuterar; Hur känns svek?, När har du blivit sviken?, Är det värre att bli sviken av en vuxen än av någon i samma ålder?, Får vuxna göra misstag? Göra bort sig? Eller borde vuxna veta bättre? Känner vi igen oss i texten? När? Hur?
Efter det skriver eleverna egna texter om svek.